sponsor by

Monday, May 9, 2011

Perakaunan. Matrikulasi.


Tetiba aku rase macam terpanggil untuk cerite pasal perakaunan bagi matrikulasi. aku budak acc cite pasal acc la kan. hek3. rumet aku sume budak sains bile dyeorg blaja chemist same2 ak pown terjoin sekali haha. kadang2 aku tgk dyeorg blaja bio pening aku. haha, saya tak suka sains. harap maklum. haha.

tadi bapak aku call, dye tanye igt lagi tak silibus2 kat matrik,perakaunan. aku cakap. HAHA, lupe da kowt. haha. sbb kawan dye tanye anak kawan dye dapat matrik tapi takot nak pegi. so bagi nak ade idea cakap ngan kawan bapak aku pasal perakaunan bia aku cite kat sini dulu. hehe. kan. kire nanti dah ade la skrip. haha.

okeh, firstly aku nak bagitau klo masuk matrik perakaunan tak semestinya degree nanti perakaunan, macam2 bole mintak. klo tak minat akaun. marketing, bisnes, ekonomi, n lain2. bole rujuk sini. tapi ape pown biar aku cite habes pasal matrik dulu.

bila korang dapat matrik, dalam masa yang sama dapat upu(diploma). ak prefer baik korg cube try test masok matrik dulu. sebab, matrik awal kan. upu bulan 7 lambat lagi. bole korg cuba sebulan duduk matrik. kalau rase2 bole bawak teruskan la, tapi kalau macam tak mampu boleh klua masok upu yang kita dapat tu. mesti korg igt tak bole kan? bole je senanye. mula2 ak igt tak bole bila membe aku klua time tu dah dapat da elaun rm250 pastu dah nak tarikh masok upu tu dye klua, bole je, tak paya bayar balek pulak tu rm250. kan dah untung. hehe. free2 je dapat duet. hehe. tapi kalau dapat asasi pegi asasi ok.

kat matrik blaja dye mmg rush gile r kan. ak ade cite pasal nie kat post nie. memang kalau terponteng satu kuliah kadang2 bole terlepas satu bab. rugi2. so jangan ponteng. yang tak bestnye matrik nie peraturan dye macam sekolah. tapi tak ketat sgt, tak longgar sgt. bole la nak hidup. hehe.

ape pown lecturer kat matrik mmg tip top best la. korg kena selalu jumpe tanye2(ak x buat pown) tak paham terus tanya tau. hek.

okeh berbalek kepada topic = perakaunan
ade blaja 4 subjek yg kira dalam pointer(tak tau nak panggil ape) lagi 5 subjek wajib lulus.
4subjek yang kira dalam pointer
  • Mathematic
Math nie sem satu dia payah sikit. sebab kita blaja umum. semua kita blaja. tapi sem dah dua mudah sikit. sebab dye apply ape yang kita belaja dalam akaun, ekonomi, bisness. yg penting latihan.
  • Perakaunan
Perakaunan sem 1 n sem 2 bole la. tak susah janji paham. tak paham, paham kan cepat2 tanye lec, kawan2. same, latihan byk membantu.
  • Pengurusan Perniagaan
bisnes, sem 1 baca semata2. mmg mengantuk la kan. haha. sbb ak tak suka membaca. hak3. bagi yg suka, kira makanan korg la nie. suka sejarah lagi2. ade sejarah tau dalam nie. tapi sem 2 baca2 jugak tapi ade kira2. mmg pening la. tapi yang best ape yang kita blaja dalam bisnes yang kira2, ade masuk jugak dalam math. yang nie pown korg byk wat latihan yg kira2 tu. dah baca la sampai muntah. haha.
  • Ekonomi
eko, walaupun mase spm aku tak amek ekonomi, tapi bole la best jugak subjek nie. kadang2 ngantuk jugak. banyak keluk2. hek3. so sape yg tak amek ekonomi jangan rase subjek nie susah. dgr lec cakap kat depan. okeh.

sume kene wat latihan. yang bestnye msok matrik subjek2 di atas kecuali math di ajar dalam bahasa melayu. tapi yang tak bestnye mase degree sume subjek di atas dalam bi. sekarang aku tgh cuak macam mne nak blaja nanti. hak3. doakan aku. result 18 mei nie. seram >_<'

heh terlupe plak, yang 4 subjek wajib lulus tu jangan risau la. mesti lulus punye. tapi jangan wat sambil lewa la. pend islam/moral.kokorikulum.IT.kemahiran dinamika. tade hal la, senang je yang nie. jangan risau. okeh. eh lagi satu english, sbb ade muet ujung tahun nie. tapi dua2 sem blaja bi. hak3, aku pun tak suka bi harap maklum. hak3.

kalau nak tau assgment mmg menimbun la kan. kdg2 asgmnt tak siap lagi dtg lagi satu asgmnt mmg tak la. tapi buat habes baek tau, membantu markah korg dalam exam. pastu tiap2 minggu ade kuiz so abes satu chapter satu kuiz. so hati2. okeh. hak3, jgn risau ade je mase cume kene pandai2 manage ok. alah mane2 pown macam tu(asasi,diploma). so same je.

satu je aku nak bagitau. result SPM. biarlah stop sampai sini je. tu kire tiket je nak masuk matrik, korg dapat sume A ke, korg dapt satu A je ke bialah xde A ke. jangan korg rase up sgt, jgn korg rase down sgt. tak kira dapat brape buktikan kat matrik pulak. okeh. ak rase nie je kowt ak bole cite. papehal bole tanye kat fb aku. okeh. banyak lagi sebenanye tapi bukan korg bace pown. hak2.

okeh, buat la keputusan yg bijak. lagi sekali doakan result aku nak klua dah nie.18 mei. cuak2. huhu. okeh saya beransur dulu. kem salam kat mak korg ek cakap selamat hari ibu. hehe.

suke?

44 comments:

SHaRKFiQ SSM said...

terima kasih..
ex-KMPP 06/07
A2P2..
^^

melatiraudahrosli said...

laaa , taip laa bnyk2 lagi . aku nak baca . nak tau gak kehidupan kat matrix nie .hee ~

syakirahmn said...

akaun kt matrik, mmg sepatutnya skor. banyak membe yg 3.5 pn xdpt offer yg bgos, yg aliran akaun lah. so, akaun kt matrik, agak senang kan??


singgah btw!

;)

effa safireen said...

nak tnye bole tak?
kalau time skola.. amik pdgangan. ekonomi.akaun. tp tade add math. ttap bole msuk matrik ke?

effa safireen said...

nak tnye bole tak?
kalau time skola.. amik pdgangan. ekonomi.akaun. tp tade add math. ttap bole msuk matrik ke?

dyana said...

@effasafireen : syarat masuk matrik kene amek add math.

dyana said...

@effasafireen : syarat masuk matrik kene amek add math.

Tanya said...
This comment has been removed by the author.
Tanya said...

bole ke kalau mse spm x amik acc msuk matrik jurusan acc?
kalu bole..senang ke blajar acc kt matrik?

dyana said...
This comment has been removed by the author.
dyana said...

boleh, asal ade add math. senang? kena usaha lebih siket la, sbb tak amek acc mse spm. kan. hehe.tp okay la, takde susah mcm science.

Tanya said...

Dah dapat matrik jurusan akaun ni..
Rasenye dulu mse kt matrik, ramai x yg x amik akaun tpi amik akaun mse matrik?
Ramaix yg bole score?

Unknown said...

Assalamualaikum :)
Saya dpt twrn matriks akaun kat selangor..tapi still blm buat kptsn nak g ke x..just nak tny,matriks kan kte bjlr dlm bm..nnt time degree,bljr dlm bi..erm...senang ke nk fhm ?

dyana said...

@riduan sam: ramai jugak yg x amek acc, boleh je skor. sbb dia ajar dari zero. jgn risau k.

@alizahton:time degree mmg agak payah siket. time blaja kat matrik nt duduk2 la kat library belek2 buku dlm versi BI. selain matrik, upu dpt mane2 tak?

Anonymous said...

Assalamualaikum,,,

Saya ni dari aliran sains, tapi dapat tawaran ke akaun, hmm bukan nak tolak ke apa. Cuma rasa2 bole ke go sbb xde basic langsung ni~ minta pendapat~

Unknown said...

asalammualaikum..akk,sy dpt mtriks kt johor dlm bidang akaun..mse skola mnengah dulu,sy amik sns tulen..so,bole ker bwk ,sbb sy xder basic akaun pon..lec akn ajar dri mula ker?

dyana said...

@mohdadhaismail wslm. Kat matrik akan belajar dari zero. Jgn risau, dulu kat kmpp dia ada khas satu kuliah utk bebudak yg takde basic acc. Ramai jgk yg perform, walaupun takde basic time spm. Gudluck, n tahniah btw.

Unknown said...

ooo...yeker kak...mknenyer bole lah sy amik matriks tuh walaupon xder basic akaun....risau sy takot xleh bawak jer..tengs kka..~~

Unknown said...

as'salam..
hehe btoi la tu ape yg dperkatakn..
sbnrnya khdpn matrik bestt gler, & time ne la korg blh skor (kalo korg rjin la)

dlu aftr spm, sy dpt twrn diploma perbnkan & twrn matrik akaun..sb spm pn 3a jek..
then sy plih matrik..and skor 4flat :) alhmdulillah smbg dgree akaun skrg..kat matrik mudah brbndg kat U..

Anonymous said...

laptop kena bawak ke?kena bwk start bila?

Anonymous said...

Akak smbung degree dkt mne skrg? Akak dpt course yg akak nk time degree? Klau nk dpt course yg kte nk mase degree kene dpt pointer bape?

dyana said...

skang saya sambung degree kat UM, degree perakaunan.nak dapat course ape yang kita nak depend jugak la kos ape yg kita nak tu. kalau mcm course perakaunan, ekonomi dan sewaktu dgn nye kena la skor 3.75 dan ke atas. kalau nak selamat kena 4.

Unknown said...

akak, kalau result kite nnti xdpt atleat 3.75, xleh nak smbung degree ke?

dyana said...

@masyitah azman: boleh sambung degree. Kalau dapat 2++ pun boleh, tp susah lah nak dapat la course2 yg kita nak mcm perakaunan, ekonomi, bisness sume tu.

fanusya said...

saya dpt matrik acc and dip civil engineering, nak tanya kalau lah saya skor matrik 3.70,boleh tak nak sambung dgree acc?

dyana said...

@fanusya insyaAllah boleh. Study kuat sikit dpt 4flat.

SYAFIEKA HANIM said...

Hai sye bakal masuk matrik isnn nnti,nk tanya akak nie..saya dpt sains tp kalau saya nak tukar pada akaun boleh tak?

dyana said...

@BlueSky hai. Boleh tukar.

Anonymous said...

Hai? Nk tnye kalo tukar course akaun kte still akn dpt matrik yg same or kne pindah matrik lain?

Anonymous said...

Salam. Nak tanya, kalau UPM susah tak nak masuk? Kalau pngk 3.5++ boleh x? Saya budak akaun, baru dpt keputusan periksa.

Unknown said...

Assalamualaikum akak...
Sye trjumpe la log post ni.. Hehehe
Sya ade soklan, klu lpas pd matriks ni, nk smbung degree, kos ape yg kite leh ambik? Slaen pd acc, bisnes ni laaa... ^^
Tq...

Unknown said...

Boleh x email sy .
Sy nk tanya bnyk soklan ni..s.noradiba@gmail.com

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Tadi kate nk ckap sal pluang krje.. mane nye?? Haih

Unknown said...

Tadi kate nk ckap sal pluang krje.. mane nye?? Haih

Unknown said...

Assalamualaikum akak, saya nak tanya pendapat akak ni. antara matriks dan permohonan upu yg mana paling bagus ? senang cita yg mana palig shortest way to become an accountant lah. hehe saya baru baru ni dapat kos akaun kat matriks dan sekarang tgh tunggu upu plak utk kos diploama perakaunan. ada org ckp buat matriks 1 tahun (okeh la kan ) but nnti bila sambung degree dia akan belajar selama 4 tahun plak. betulka ? then ada lagi, org cakap klau buat diploma akaun 2 tahun setengah ( yeap lama tu) tapi bila buat degree dia jadi 3 tahun ja belajar ( iaitu lagi singkat degree budak ex-matriks ) . betulka ni ? so mana satu untung ye ? saya just nak tanya pendpat akak ja. takpun akak tanyalah kawan akak yg sudah ambik diploma akaun dan sekarang tgh sambung degree dgn akak. kakak bandingkan jalan hidup akak dengan dia dalam dunia perakaunan nih . hihihi :D sorry kalau soalan saya berbelit-belit dan memeningkan akak tapi saya amat memerlukan pendapat akak. semoga Allah permudahkan segala urusan akak di dunia dan akhirat. Amiin

Anonymous said...

tips sebelum masuk ke matrik https://www.youtube.com/watch?v=bSFxGL8ofOM&t=209s

Leesa said...
This comment has been removed by the author.
Leesa said...

Assalamualaikum... sy bdk lepasan spm yg dpt tawaran ke matrik jurusan sains. Tpi sy nak tya boleh ke sy nk tukar ke acc. Sbb spm sy amek pure sains sy rsa mcm tak boleh bawak la sains so boleh ke sy nk tukar ke acc.. mcm mna ya proses utk tukar tu? Boleh tak akak tolong jelaskan sikit. Sy konfius nih

kaneki said...

boleh.... pergi pejabat HEP mintak borang.. nnti dia akan mintak 3 dokumen lg;

1) salinan slip SPM
2) surat kebenaran ibu bapa
3) laporan dari kaunseling
* kena jmpa kaunselor kat matriks

Unknown said...

Lepasan matriks akaun boleh sambung law x waktu degree

Nur Sakinah Ali said...

budak sains tulen tak ambek subject akaun boleh tak ambek metrikulasi akaun?? Cuak lah kekadang

Human said...

Assalam, nak tanya :P agak agak susah tak proses drpd sains nak mohon tukar acc?? saya nak tukat tapiiiiii takut tak dapat :(((((

Xlix said...

Selalu dengar orang cakapla syarat masuk matriks kena AMBIK addmath ,kalau tak lulus addmath pun tak pe ke ?? Hehehe...