sponsor by

Wednesday, March 3, 2010

ujian Allah Cash kan?



Assalamualaikum..

Mgkin korg x phm, tp wat2 phm la.. Dalam beberapa hari nie, ak ade la nasihatkan kawan2 (lelaki juga perempuan) supaya menjauhi zina, tetapi secara santai.. tetapi ssghnye mmg sukar, mungkin kerana ak juga tidak la sehebat mane pown nk nasihatkn org.. tetapi utk menasihati kwn sendiri mmg susah kan? kesabaaran ialah aset utama dalam berdakwah, 'Amar maaruf, nahi mungkar' klo nk selamat di dunia.. Semoga Allah membuka hati2 mereka untuk kembali kepada jalan yang di redhai-Nya..

Tetapi, mlm semalam ak mendapat satu miskol dr nombor yg tidak di kenali.. Ak kol la blek, maklum la kredit tgh masyuk, hehe.. tp mm, ntah la dye ckp salah nombor.. Mungkin ye.. Sekali ade satu mesej masuk


dye:'Sori slh nO.. bley sy tau ni cpe??'
ak : 'Awk sape??'
dye: 'Sy im. nme pnoh imran.. awk?'
ak: 'Nurul'
dye: 'Nurul. hye.. nk brkwn bley?'
ak x bls coz x pasan.
dye: 'Npe x reply? nk berkwn pown x ley ke?'
ak: Sry x pasan td, awk sena nye nk kol spe td?
dye: 'Kwn mk sy.. tp trkol awk.. alang2 da trmskol bley knl ngan awk..'
ak x balas..
btol x ak cakap (kalo salah mohon teguran), mmg cash kan Allah bg ujian.. X bg org yg ak kenal bg org yg ak x kenal.. "Ya Allah kuat kan la iman hamba Mu yg lemah ini"...

Pada keesokan hari nye ak pown menerima panggilan dr 'dye'
Ak sena nye kalau org call nie mmg sangat susah utk berborak baik lelaki maupun perempuan tp ak bersyukur dgn kekurangan ak kalau x parah jugak kan.. Dlm perbualan yang x sampai 10 minit dye bertanye kenapa ak x balas mesej semalam, Ak cakap la ak bz.. sory la tipu sunat (ade x dlm islam tipu sunat nie ek?).. Dye pown tnye la mcm2, umo? tempat tinggal? ak jawab sejujurnya.. Akhernye soalan terakhir yg paling ak suke,, 'pakwe sehat?' Ak jawab la 'sehat je' , tros dye kate k lah x nk ganggu.. ak pown jwb la k bye...
skali lagi ak tekan kn, ujian Allah mmg tunai.. semoga iman ku bertambah kuat dgn ujian-Mu..
Amiin..
P/S: Korang rase camne? stuju x?
suke?

3 comments:

Raz said...

Teruskan perjuangan..
Dalam dakwah mmng bnyk dugaan..
Allah nak uji balik dengan kata2 yg kita dakwahkn kat org..
Sy memahami sbbnya sy berada disituasi anda juga..!
Sy juga sedang diuji..
Teguhkan keimanan,NURUL DIYANAH..!!

** Munirah Nazihah ** said...

wahai diyanah, ingatlah " islah nafsaka wad'u ghairaka : perbaiki dirimu dn ajaklah org lain."

kadang2 dakwah itulah medan untuk kita perbaiki diri, jadikan ianya saham kita di akhirat nanti.semoga engkau di jauhi Futur..

Lil' Caliph said...

dyana,
aku nk kol ko lah.
ko sudi x nk ckp ngn aku?

:)
jln org bjuang tak mudah kan?
insyaAllah DIA kuatkn hati org yg sabar.